Mire figyeljen minden autós a hideg beköszöntével?

2021. november 22.

Lassan, de fokozatosan kezd hűlni az idő, ezzel sajnos nem tudunk mit csinálni. Jön a tél, és ha hihetünk az előrejelzéseknek, akkor fagyosabb is lesz az elmúlt évekhez képest. Összeszedtünk három nagyon fontos dolgot, amit lassan ideje lesz ellenőrizni minden lelkes autótulajdonosnak, ha nem akarnak kellemetlen meglepetéseket a reggeli indulásnál.

Fagyállók

Manapság már nagyon kevés autó van az utakon, ami nem folyadékhűtéssel dolgozik, mivel ez sokkal effektívebb mint a hagyományos léghűtés. Sajnos megvan a maga hibája is, mivel az esetek 22%-ban a hűtőkör okozza a járműben a bajt, ezért néhanapján ellenőrizni is kell.

A fagyállónak több elvárásnak is meg kell felelnie:

  • Hűtés, azaz a motor által termelt hő elszállítása. Ha csak ennyi lenne, erre a víz volna a legmegfelelőbb.
  • Fagyálló tulajdonság, azaz télen is használható legyen a rendszer – és az autó. Ha csak ez a két követelmény lenne, akkor a sós víz egy darabig megfelelne.
  • Korrózióvédelem. Ez az egyik ok, amiért mégsem jó a sós víz. Ugyanis nem véd a korróziótól, hanem okozza.
  • Kompatibilitás az elasztomerekkel és műanyagokkal, azaz az alkalmazott összetevők ne károsítsák a hűtőrendszer alkatrészeit.

Az egyik legegyszerűbb olyan folyadék, ami megfelel ezeknek a követelményeknek, és fagyálló hűtőfolyadékként napjainkig használják, az az etilénglikol.

Így el is érkeztünk az első pontunkhoz. Aki kicsit is ért az autókhoz, és csavarta már le a tartály kupakját, az valószínűleg tudja, mi van a kocsijába töltve, ugyanakkor neki is érdemes néha lecserélni kompletten, hiszen ez is meg tud romlani és már nem lesz jó a hatásfoka. Aki még nem csinálta soha, neki érdemesebb felkeresnie egy szervízt, és fagyállócserét kérnie, mielőtt az egyik fagyosabb reggel arra eszmél, hogy szétfagyott a rendszer, és onnan már csak trélerrel fog tudni közlekedni.

Fontos dolog, hogy a manapság használt modern fagyállók már nehezebben romlanak meg, de sajnos még mindig kapni olcsóbb, silány termékeket, amiknek csereperiódusa 1év, ellenben a minőségi fagyállók 4-5 évével.

Fagyállóból kétféle kivitel létezik, az egyik úgynevezett koncentrátum, a másik a hígított. A koncentrátum némileg gazdaságosabb, ellenben otthon nekünk kell felhígítani 50-50 arányban desztillált vízzel, amíg a hígított verzióval már nincs dolgunk, csak betöltjük.

A korszerű fagyállók általában a megszokott kéktől vagy kékeszöldtől eltérő színezésűek. Jellemzően használt színek a piros és a sárga. A gyártók eredetileg azért színezték így ezeket a termékeket, hogy jobban megkülönböztessék őket a hagyományos fagyállóktól. Sajnos sok kétes szándékú cég rájött arra, hogy a vásárlók ezeket a színeket a prémium minőséggel kezdik azonosítani, így megjelentek a piros és sárga színű, de hagyományos összetételű fagyállók, gyakorlatilag a vásárlók „lehúzására”. Ezért fontos megjegyezni, hogy a szín önmagában nem garantálja a minőséget, illetve, hogy akár két különböző színű fagyálló is lehet azonos minőségű, mert a szín csak a választott színezőanyagon múlik. Mindig figyeljük a termék címkéjén szereplő adatokat, és ebből is, akárcsak az olajból, hosszútávon jobban járunk, ha ismert cég termékét vásároljuk.

Gumik

Abroncs számozásai

Általános hit, hogy a gumikat állandó 7 fok alatt már érdemes télire cseréni. Ezzel nem is lehet vitatkozni, ebben az időben már nagyobb az esély a megcsúszásra nyári gumival. Emellett fontos a DOT szám nézegetése is, mivel a gumiabroncsok szavatossági ideje maximum 8-10 év, de téli gumiknál érdemes már 6-7 év után cserében gondolkodni, még akkor is, ha nem nagyon közlekedtek vele.

Természetesen figyelni kell az 1.6mm kopásjelzőre is, de itt már szó szerint vékony jégen táncolunk vele, inkább 3mm az, ami alatt már érdemes cserélni a saját biztonságunk érdekében.

A csere alól kivételt jelenthet, ha 4 évszakos a gumi. Azok, akik alig használják autójukat és azt a keveset is csak városban, nekik tökéletes választás lehet a 4 évszakos gumi, viszont csakis hópihe jelzéssel, hiszen csak ekkor használható ténylegesen télen (Természetesen a fenti adatok itt is érvényesek!).

Az alábbi két cikkünkben írtunk erről a témáról bővebben:

https://www.fleetware.hu/hirek/teli-gumi-csere-fontos-informaciok/

https://www.fleetware.hu/hirek/erdekessegek-a-gumiabroncsokrol/

Akkumlátor

Késő ősztől kora tavaszig gyakori téma az elöregedett akkumulátorok cseréje. A biztos indulás ilyenkor is elengedhetetlen, ezért szervizben vizsgáltassa felül a jármű akkumulátorának indítóképességét! Egy kényszerű leállás nemcsak időbeni, de pénzben mérhető kiesést is okozhat.

Akkumlátor töltése

Az akkumulátor teljesen épnek tűnhet: a feszültsége rendben, az autót indítja, mi lehet a gond?

A körjáratokat teljesítő céges járművek naponta akár 20-30 alkalommal is beindulnak. Ez az akkumulátort nagyon megviseli, és egy idő után már nem elég a generátor menet közbeni töltése, hogy az indítóképesség megmaradjon. Az elhasználódás először nem a reggeli elindulások alkalmával figyelhető meg, hanem a hosszabb leállások után. Ha már a napi elindulások idején is lassabban teker az önindító, halványulnak a műszerfal fényei, az a vég kezdete. Egy időbeni akkucsere korai kiadásnak tűnhet, de a jármű CAN rendszere a sokszori feszültségeséskor megannyi hibát tárolhat, ami nem csak egy későbbi diagnosztikát nehezít meg, hanem egyes elemek meghibásodásához is vezethet.

A FLEETware alkalmazásban minden autóhoz beállíthat tetszőleges figyelmeztetést, így nem kell fejben tartania az összes járművének szervízintervallumát, és nem felejtődik el egy szervizelés sem, amivel kockáztatja a járművei élettartalmát.

Ha érdekli milyen egy jó nyomkövető szolgáltatás, most ingyen kiprobálhatja a mobilos demo verziónkat az alábbi linkre kattintva:

Letöltés után csak írja be a kért adatokat a következő sorrendben, itware, demo, demo1 és már élvezheti is programunkat.

Andriod Letöltés

IOS letöltés

2021. november 22.