Az olajcseréről érthetően
2021. június 4.Az olajcsere minden nem kétütemű, belső égésű motor karbantartásának elengedhetetlen része. Ha csak a motorról beszélünk, akkor is sok minden befolyásolhatja ennek periodikusságát.
De mik ezek a tényezők? Mikor számít az olaj csereérettnek?
Először is az olaj összetétele a használat során megváltozik. A hidegindításoktól savasodik, valamint elengedhetetlenül kerül bele minimális égéstermék és a természetes kopásból eredő mikroszemcsék. Ezek drámaian képesek rontani az olaj kenőképességét és idő előtti kopáshoz vezethetnek. Ráadásul a mikroszkopikus méretű szennyeződések egy hosszabb állás alatt le is tudnak ülepedni, az olajteknőben ilyenkor alakul ki az olajiszap. Ugyanakkor a téli igénybevétel is megrövidíti a csereperiódust, már csak a több hidegüzem okán is.
A régebbi motoroknál a gyártók kilométerfutáshoz vagy az eltelt időhöz kötötték a csere intervallumát. Ez jellemzően 10000km vagy egy év volt, de a kamionoknál, autóbuszoknál a motor kifinomultságától függően ez lehetett akár többszöröse is.
Azonban a modern autóknál nem ritka a húsz-harmincezres csereperiódus sem. Ennek több oka is lehet: A gyártók az autók teljes károsanyag-kibocsátásánál figyelembe kell vegyék az elhasznált olajat is, amely a kipufogógázoknál sokkal nagyobb súllyal esik a latba. A hosszú periódus következménye általában az olajsár felhalmozódása, a motor idő előtti durva kopása is lehet. Ezt a tulajdonosok a gyári előírást felülíró, 10000 km-es periódussal szokták megoldani – az olajcserék gyakorisága ugyan drágítja a fajlagos karbantartási költséget, de a motor élettartama cserébe jelentősen növekszik. Nem is beszélve az esélyesen elkopó alkatrészek miatti javítási költségek megspórolásáról.
Minél fiatalabb egy autó, annál többször találkozhatunk a dinamikus csereperiódus fogalmával. Ilyenkor az autó folyamatosan monitorozza az olaj kenőképességét, szennyezettségét, és ha eljön a csere ideje, azt jelzi is nekünk.
Ezt a legjobban a szélsőségesen különböző felhasználási módokkal tudjuk szemléltetni: míg egy városban használt autó, „ovijárat”, vagy futárautó akár már jóval tízezer kilométer alatt is jelezheti az olajcsere szükségességét, ezzel szemben egy autópályán, hosszú távon használt jármű csereperiódusa akár két-háromszoros is lehet.
Olajcserekor törekedjünk a gyárilag előírt kenőképességű motorolaj használatára, illetve a gyári minőségű motorolaj megvételére! Ha egy szerelő „vastagabb” (azaz egy fokkal sűrűbb) motorolajat szeretne a motorba tölteni, annak a hátterében fel nem tárt hiba vagy jelentős motorkopás is lehet. Ne feledjük, a gyári előírás az optimális az autónkhoz!
A külföldről behozott autóknál érdemes lehet arra is figyelni, hogy a jármű saját kézikönyve nem feltétlenül a mi éghajlatunkra vonatkozó csereperiódust és olajfajtát írja elő. Mindig a hazai importőr által kiadott ajánlások a mérvadóak!
A FLEETware járműkövető szolgáltatásban be tud állítani mind kilométer, mind éves olajcsere emlékeztetőt, a rendszerünk pedig automatikusan jelezni fogja emailben, smsben vagy okostelefonos értesítésben, amikor közeledik a dátum vagy kilométeróra állás.
2021. június 4.